-
prowadzenie postępowania w sprawie sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
-
prowadzenie postępowania w sprawie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy,
-
opracowywanie ocen zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy,
-
prowadzenie postępowania w sprawie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów górniczych,
-
sporządzanie wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego,
-
prowadzenie rejestru sporządzonych wyrysów i wypisów,
-
wydawanie zaświadczeń odnośnie przeznaczenia terenów zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
-
prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń,
-
przygotowywanie i opiniowanie podziału nieruchomości gruntowych,
-
prowadzenie rejestru wydanych postanowień o podziale nieruchomości,
-
opiniowanie programów terenów górniczych pod kątem ich zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
-
prowadzenie archiwum spraw planistyczno-urbanistycznych,
-
prowadzenie archiwum związanego z wydanymi pozwoleniami na budowę,
-
prowadzenie rejestru zabytków,
-
nadzór nad realizacją robót budowlanych w obiektach zabytkowych oraz dbanie o estetykę gminy,
-
przekazywanie spraw i sporów budowlanych do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
-
uczestnictwo w oględzinach na wniosek Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
-
opiniowanie na etapie opracowywania projektów budowlanych,
-
współpraca i koordynacja działań związanych z procesem budowlanym pomiędzy województwem, powiatem i gminą i związkiem gmin i powiatów.