Pawie pół tysiąca bajeczek przeczytają od lutego do czerwca w leszczyńskich przedszkolach panie z grupy nieformalnej "Seniorzy z Zameczku" działającej przy Punkcie Terenowym Ośrodka Pomocy Społecznej w Czerwionce-Leszczynach.
Projekt nazwany ,,Rysuję obrazeczek do czytanych przez babcię książeczek" realizowany jest w partnerstwie pomiędzy OPS-em, grupą seniorów, Przedszkolem nr 1, 3 i 11 oraz Biblioteką Publiczną Filia nr 1 w Leszczynach.
"Panie z grupy aktywnych seniorów chciały po raz kolejny sprawdzić się w działaniu, wyjść z czterech ścian domu i zrobić coś dla innych. Stąd zrodził się pomysł na nawiązanie współpracy z przedszkolami i czytanie dzieciom bajek" -wyjaśnia Izabela Malik, kierownik PT nr 2 OPS.
Pani Agnieszka Siwek nadzoruje realizację projektu ze strony seniorów, prowadzi grafik zajęć i dba o to, żeby w każdym przedszkolu określonego dnia o umówionej godzinie była obecna "babcia" z interesującą książką w dłoni.
"Bardzo lubimy te spotkania. Czujemy się znakomicie otoczone gromadką zaciekawionych dzieci – komentuje pani Agnieszka Siwek.
"To wspaniałe uczucie móc zobaczyć emocje maluchów i sprawiać im radość – mówi pani Grażyna Mucke - i dodaje - Cieszę się na każde wyjście do przedszkola".
Jak opowiada I. Malik, panie z klubu "Seniorów z Zameczku" nie bez tremy rozpoczęły spotkania w przedszkolach, bardzo starały się pozyskać sympatię małych słuchaczy.
"Zdarza się, że częstują dzieci łakociami, jak to babcie, chcą rozpieszczać swoje "przyszywane" wnuki" - mówi z uśmiechem I. Malik.
Na miłą i ciepłą atmosferę podczas spotkań zwracają także uwagę panie dyrektor przedszkoli.
"Przedszkolaki mówią o paniach, które nas odwiedzają nie inaczej jak tylko "babcie", bo bardzo je polubiły. Widać, że pomiędzy paniami z klubu seniorów a dziećmi narodziła się wspaniała więź – podkreśla Katarzyna Kubecka - dyrektor Przedszkola nr 3 w Leszczynach.
"Zajęcia to bez wątpienia szereg korzyści dla obu stron" – podsumowują zgodnie: Monika Sobieska dyrektor Przedszkola nr 1, K. Kubecka dyrektor Przedszkola nr 3 i Teresa Rauk dyrektor Przedszkola nr 11.
Tematyka czytanych dzieciom książek konsultowana jest z wychowawcami i bibliotekarzami.
"Wychowawczynie często omawiają z paniami zakres tematyczny proponowanych tytułów, po to, aby lektury nawiązywały do zajęć realizowanych aktualnie w grupach" - dodaje K. Kubecka.
Są to najczęściej sprawdzone pozycje z klasyki baśni, które rozwijają wyobraźnię maluchów, zabierają dzieci w niezwykłą podróż do krainy fantazji, zwracają uwagę na piękno przyrody, uczą odróżniać dobro od zła i zawierają pouczający morał.
Po wysłuchaniu bajeczki, dzieci zabierają się do rysowania, utrwalają w ten sposób nową wiedzę.
Wiele z prac narysowanych przez dzieci zachowujemy, ponieważ pod koniec koniec roku szkolnego, który zbiegnie się z zakończeniem projektu, planujemy zorganizować specjalną galerię rysunków autorstwa przedszkolaków – wyjaśnia I. Malik.